Bol.com-topman: ‘Online winkelen aparte tak van sport’

Bol.com kan volgens ceo Daniël Ropers net zo zelfstandig opereren als voor de overname door Ahold. “Gelukkig ziet Ahold ook wel dat online winkelen een andere tak van sport is”, zegt Ropers in een interview met het Algemeen Dagblad. Wel ziet de topman een aantal categorieën waarin de giganten kunnen samenwerken. “Ik sluit zeker niet uit dat je straks tegelijk boodschappen van AH en bol.com kunt ophalen”, vertelt hij. “Zo was AH al van plan om ophaalpunten voor bestelde boodschappen in te voeren.”

Onder de vleugels van Ahold wil Ropers nog ‘honderden dingen’ verbeteren zoals persoonlijke aanbevelingen en een vollediger assortiment. Daarom heeft bol.com zich ook opengesteld voor concurrenten, geeft de ceo aan. “Stel dat bij één ondernemer die speciale Italiaanse knoflookpers net vijf euro goedkoper is, dan moeten onze klanten dat kunnen zien.”

Bang voor de komst van Amazon naar Nederland is Ropers niet, ondanks dat de bedrijven veel overeenkomsten vertonen. “Mensen vergeten weleens dat e-commerce nog in de kinderschoenen staat”, stelt de topman. “Vriend en vijand zijn het erover eens dat e-commerce met tientallen miljarden gaat groeien. Niet Amazon is het probleem, wel hoe we de drempels voor online shoppen verder kunnen verkleinen. Wij willen de beste winkel zijn en als dat lukt, kopen klanten bij ons. Doen we het slecht, gaan ze ergens anders heen.”

Het geheim van het succes van bol.com zit volgens Ropers in het systeem dat de internetretailer hanteert. “Wij hebben een systeem ontwikkeld om tienduizenden producten op voorraad te houden tegen heel lage kosten”, vertelt hij. Die voorraad is essentieel voor bol.com legt Ropers uit: “Voor een winkelketen is het onmogelijk alle tientallen typen televisies in alle vestigingen op voorraad te hebben.” Dat is volgens Ropers een van de redenen waarom klanten in een winkel zich nooit optimaal geholpen voelen. “ Verder geldt voor een webshop dat je de voordelen van online zo groot mogelijk moet maken en de nadelen, dat je een product niet kunt aanraken of passen, minimaliseert.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!