'Walmart spiegel Amerikaanse consument'

Walmart wordt gezien als de spiegel van de Amerikaanse consument. Omzetcijfers van het gigantische supermarktconcern zijn dan ook altijd een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen.

Walmart bereikt al in maart de omzet waar discountretailer Target een jaar over doet. Het geloof van beleggers in het bedrijf is groot, het aandeel Walmart steeg de laatste maanden met 24 procent. De zes kinderen van oprichters Sam en James Walton bezitten inmiddels samen 89,5 miljard dollar. Daarmee hebben ze evenveel geld als 41,5 procent van de Amerikaanse families met de laagste inkomens bij elkaar opgeteld.

Ook in tijden van crisis weet Walmart dat zijn klanten het bedrijf niet in de steek laten. Wekelijks doet bijna de helft van de Amerikaanse bevolking zijn boodschappen bij de retailer. Dat leverde vorig jaar een winst op van 443 miljard dollar.

In het thuisland staat Walmart bekend als een keiharde onderneming die het personeel niet bepaald overbetaalt. Veel fulltime medewerkers hebben er nog een tweede baantje bij om rond te komen. Recent moest de supermarktketen nog een boete van 4,8 miljoen dollar betalen omdat deze weigerde personeel overuren uit te betalen. Oprichter Sam Walton vond hard werken geen schande. “Als je in de detailhandel werkt, bestaat er geen weekend”, was één van zijn uitspraken. Walmart was regelmatig in gevecht met de vakbonden. Een gevecht dat de gigant meestal won.

De supermarktketen wordt wel gezien als de onderneming die het moderne winkelen uitvond. Alles groot en in overvloed, wat resulteerde in gigantische winkels waar de consument zowel zijn brood als een duur horloge kan aanschaffen. Walmart rekent lage prijzen voor het gehele assortiment. Toch wil de super dat beeld enigszins aanpassen. Zo probeert het concern zich een groen imago aan te meten, door bijvoorbeeld toiletpapier zonder kartonnen rolletje te verkopen en doet het pogingen om zonne-energie te gebruiken.

Eerder: Walmart verkoopt wederom meer

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!