Column: Is tienermerk Fashiontiger klaar voor de volgende (lastige) fase?

Column: Is tienermerk Fashiontiger klaar voor de volgende (lastige) fase?

Hoe blijf je als nieuwbakken retailer dicht bij jezelf als het succes je groeitempo bepaalt? Ik heb het niet over een jongensboek, maar over het topmodelboek van Bieke Stienstra.


Haar modemerk Fashiontiger staat wellicht nog niet in de Retail Ranking 2025, maar kent wel meer dan 135.000 volgers op TikTok en bijna 100.000 volgers op Instagram. Deze fans luisteren naar de koosnaam ‘Tigers’ en zijn gek op jurken in allerlei prints, sieraden, fluffy vesten en kledingrekken vol met gilets.


Bieke begon in 2019 vanuit haar zolderkamer als hobby met de verkoop van scrunchies en bikini’s, die ze voordelig had ingekocht. Haar verkoopkanaal: Instagram. Ze raakte een snaar bij veel tienermeisjes.


De online groei in de coronaperiode met kleding en accessoires via een webshop leidde in de afgelopen 3 jaar tot een fysieke footprint met 3 winkels in Rotterdam, Utrecht en Breda. Ze onderneemt op gevoel, waardoor ze heeft kunnen inspelen op elke groeistuip die haar onderneming de afgelopen 6 jaar heeft...

Hoe blijf je als nieuwbakken retailer dicht bij jezelf als het succes je groeitempo bepaalt? Ik heb het niet over een jongensboek, maar over het topmodelboek van Bieke Stienstra.


Haar modemerk Fashiontiger staat wellicht nog niet in de Retail Ranking 2025, maar kent wel meer dan 135.000 volgers op TikTok en bijna 100.000 volgers op Instagram. Deze fans luisteren naar de koosnaam ‘Tigers’ en zijn gek op jurken in allerlei prints, sieraden, fluffy vesten en kledingrekken vol met gilets.


Bieke begon in 2019 vanuit haar zolderkamer als hobby met de verkoop van scrunchies en bikini’s, die ze voordelig had ingekocht. Haar verkoopkanaal: Instagram. Ze raakte een snaar bij veel tienermeisjes.


De online groei in de coronaperiode met kleding en accessoires via een webshop leidde in de afgelopen 3 jaar tot een fysieke footprint met 3 winkels in Rotterdam, Utrecht en Breda. Ze onderneemt op gevoel, waardoor ze heeft kunnen inspelen op elke groeistuip die haar onderneming de afgelopen 6 jaar heeft doorgemaakt.

Tekst loopt door onder de afbeeldingbieke fashiontigerBieke Stienstra lanceerde haar modemerk tijdens de coronapandemie en runt nu 3 winkels. 


Biekes drive past bij het koopmansinstinct waarmee dit land groot is geworden. Haar kracht is dat ze naar trends kijkt en er met een flinke dosis creativiteit een eigen twist aan geeft. En dat leidt tot producten die viraal gaan op social media. Dat ze haar doelgroep van jonge tienermeiden haarfijn aanvoelt, blijkt wel uit de populariteit van haar brede collectie, van glitterjurkjes, pantalons, gekleurde sweaters en minirokjes, tot zonnebrillen, sieraden en zwemkleding.


Zoals je dat kan verwachten van generaties Alpha en Z leeft ook Bieke in het hier en nu. Vandaag bedacht, morgen uitgevoerd. Wekelijks lanceert Fashiontiger nieuwe items die beslist betaalbaar zijn voor alle Tigers die er mooi uit willen zien.

 

Winkels in buitenland

Bieke kijkt naar eigen zeggen niet echt naar de toekomst, maar ze heeft stiekem wel een grote droom: het openen van meerdere winkels in het buitenland. 


Die wens komt overeen met die van Sharon Hilgers die vast een voorbeeld is. My Jewellery, dat naast sieraden ook kleding verkoopt, zit evenwel in een andere fase. De Nederlandse groeibriljant zoekt extern kapitaal om sneller en internationaal uit te breiden. Fashiontiger is de startblokken amper uit, maar heeft wel honger naar winkels in steden als Antwerpen, Parijs en Berlijn. 


Hardlopers kunnen struikelen. In mijn beleving voelt Fashiontiger nog niet aan als een volwassen bedrijf. Bieke Stienstra is het middelpunt van de prille merkcultuur. Er is geen sprake van een legacy. Dat spannende gegeven trekt veel jonge, gepassioneerde medewerkers aan die de doelgroep ook goed aanvoelen.


Lastige volgende fase

Een interessante paradox: de onbevangenheid en sensitiviteit voor wat er leeft bij de doelgroep is wat het jonge modebedrijf zo onderscheidend maakt. Ze hebben zelfs Club Fashiontiger waar je punten kunt sparen en wordt uitgenodigd voor sample sales. Tegelijkertijd moet Fashiontiger de volgende groeifase in. De lastige fase van volwassenheid. 


Ik wil Bieke en haar team een welgemeend advies meegeven. Jaag niet alleen de vluchtigheid van het succes na. Denk ook over het ontwikkelen van een solide duurzaamheidsbeleid. Ik weet dat talloze onderzoeken beweren dat duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, verantwoordelijkheid en diversiteit lager op de agenda staan bij Gen Z en Alpha.


Maar deze digitaal goed geïnformeerde jongeren zijn zich wel zeer bewust van klimaatverandering en andere milieuproblemen, en verwachten ook van bedrijven dat ze hier actief mee aan de slag gaan. Betrek ze bij jullie ontwikkelingsproces. 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!