Mannen zijn groeimarkt voor cosmeticabranche
Gepubliceerd op 13 juli 2005 om 00:00
Mannen vormen een soort reddingsboei voor de cosmeticabranche. Dat komt goed uit want de totale markt voor cosmetica-artikelen groeide in 2004 met niet meer dan 0,4%, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Sommige producten werden zelfs minder verkocht dan in de voorgaande jaren: zo werden er in 2004 circa 10% minder zonneproducten verkocht en 3% minder geuren.De mannen zijn op cosmeticagebied echter aan een inhaalslag bezig, onder meer beinvloed door de `metroseksueel-hype`. Vorig jaar werd er door mannen in Nederland reeds een bedrag van zo`n 280 miljoen euro besteed aan deze producten. De omzet van vochtinbrengende smeersels steeg met 27%, die van huidverzorgende producten met 38% en die van de zogenoemde cleansers (voor het reinigen van het gezicht) met maar liefst 96%. Wereldwijd groeide de markt voor cosmeticaproducten voor heren met 17,6%. Dat is lager dan de groeicijfers in Nederland, waarschijnlijk omdat mannen in landen zoals de VS, Groot-Brittannie en Italie al langer op grote schaal gebruik maken van dergelijke producten.
Reacties 0