Aandeel supermarkten in bloemen- en plantenmarkt blijft stijgen
Gepubliceerd op 13 juli 2005 om 00:00
Consumenten kopen hun bloemen en planten steeds vaker in de supermarkt. In 2001 bedroegen de bestedingen aan boomkwekerijproducten in de supermarkt 7,7 miljoen euro. In 2002 was dat gestegen naar 9,4 miljoen, in 2003 naar 9,9 miljoen en in 2004 naar 11,1 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw. Het aandeel van de boomkwekers steeg in 2004 eveneens, terwijl dat van tuincentra, bouwmarkten, bloemenwinkels en ambulante handel een neergaande lijn vertoonde. De belangrijkste productgroep in de supermarkt waren in 2004 de vaste planten, gevolgd door sierheesters, rozen en heideplanten.De supermarkt is het belangrijkste distributiekanaal voor boomkwekerij Ronald Roos in Boskoop. Het bedrijf kweekt op ruim 6 hectare grond veredelde sierheesters in containers. Van de opbrengst is 50% bestemd voor tuincentra. De overige 50% gaat naar bouw- en supermarkten via exporteurs en bemiddelingsbureaus. De afzet aan supermarkten vertoont een sterke groei. Volgens Roos hebben supermarkten als distributiekanaal goede toekomstmogelijkheden, mits de producten er uniform en fraai uitzien en de prijs laag is.
Reacties 0