Duitse consument kent Nederlands fruit niet
Gepubliceerd op 14 juli 2005 om 00:00
Bij de aankoop van vers fruit gebruikt de Duitse consument gezondheid, natuurlijkheid, prijs en uiterlijk als belangrijkste criteria. Dit blijkt uit een marktonderzoek naar het aankoopgedrag van Duitse consumenten, dat uitgevoerd is door het Productschap Tuinbouw (PT). Het onderzoek vond plaats onder supermarktinkopers. Supermarkten hebben in Duitsland een marktaandeel van 85% in de verkoop van vers fruit. Nederlands fruit blijkt bij onze oosterburen vrij onbekend te zijn. Nederlandse appels, peren en aardbeien hadden in 2003 een marktaandeel van respectievelijk 4,4%, 3,2% en 0,8%. Desondanks is Duitsland voor Nederland het belangrijkste afzetgebied voor groenten en fruit.Tijdens de orientatiefase voor aankoop beweert 17% van de Duitse consumenten al precies te weten welk fruit ze gaan kopen. Zo`n 28% beslist spontaan in de winkel en iets meer dan de helft van de consumenten heeft ongeveer een idee wat ze zullen gaan kopen. Van de consumenten die thuis al beslissen wat voor fruit zij zullen kopen, doet 77% dit omdat zij eerst willen kijken wat zij in huis hebben. Van de consumenten die pas in de winkel beslissen, wil 82% eerst het assortiment zien alvorens een keuze te maken.
Reacties 0