Om online verkoop te stimuleren blijft investeren in de website het meest populair onder retailers. Ook wordt er meer geëxperimenteerd met nieuwe manieren van interactie, instrumenten en technieken zoals social media en affiliate marketing.
Dat blijkt uit een enquête van het Britse Econcultancy.com. De weblog ondervroeg tijdens het laatste Internet Retailer conferentie honderd senior decision makers van wereldwijd toonaangevende retailmerken over hun geplande investeringen binnen twaalf maanden.
In de komende maanden investeert 59 procent van de respondenten het meeste in hun website, gevolgd door 35 procent in mobiel internet en 22 procent op social networks. Dat komt doordat vrijwel alle transacties nog steeds op websites plaatsvinden. Ondanks de trend rond sociale media, wordt slechts vijf procent van de transacties gedaan via social sites.
Gezien de groei van mobiel internet is het opmerkelijk dat bedrijven relatief weinig investeren in dit kanaal. Volgens de Econsultancy Marketing Budgets 2012-enquête, besteden consumenten namelijk zeven procent van hun tijd op mobiele apparaten, terwijl bedrijven slechts 0,5 procent van hun marketingbudgetten investeren in mobiele reclame.
Hoewel de investering in social media achterblijft, is het nog steeds een belangrijk onderdeel van e-commerce. 74 procent van de ondervraagden ziet social media vooral als belangrijk middel om de bekendheid te vergroten, niet per se om te verkoop te stuwen.
Ook affiliate marketing wint aan populariteit. Een kwart van de ondervraagden ziet deze nieuwe techniek als kosteneffectief middel om meer inkomsten te genereren. Amazon werd door 47 procent aangewezen als beste voorbeeld, gevolgd door eBay, Shopkick and Wrapp.
Investeren in website blijft meest populair
Gepubliceerd op 5 september 2012 om 00:00
Reacties 0