Steeds meer winkels durven jonge ontwerpers een kans te geven. Kleine regionale ondernemers en ook grote commerciële ketens gaan samenwerking aan met jong talent. Omdat ze hen een kans willen geven en om zich te onderscheiden door nieuwe, unieke producten aan te bieden.
Zo organiseert de internationale schoenenketen Sacha sinds vijf jaar een jaarlijkse ontwerpwedstrijd bij de Antwerpse Modeacademie en heeft het een samenwerkingsverband met de Nederlandse opleiding Industrial Footwear Design. Sacha neemt iedere lichting wel een aantal ontwerpen in productie.
“Wij willen de consument graag blijven prikkelen met aparte producten”, legt Maarten Hurkens, inkoopdirecteur bij Sacha uit in De Telegraaf. “Zo’n schoen is vaak bijna een kunstobject, daar verbinden wij graag onze naam aan. Het commerciële aspect is niet bepalend.”
Kleinere zelfstandigen, zoals woonwinkels, werken vaak samen met regionale ontwerpbureaus. Voor de jonge ontwerper is het de kans om naamsbekendheid en een portfolio op te bouwen, en te kijken of hun product aanslaat.
Winkelier biedt jonge ontwerpers podium
Gepubliceerd op 6 september 2012 om 00:00
Reacties 0