Grote supers blijven overeind in crisis

Grote supermarkten houden zich goed staande in de economische crisis. Zij noteerden in 2011 een gemiddelde omzetgroei van 3,7 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De kleine supers hadden het moeilijker en incasseerden een omzetdaling van gemiddeld 1,2 procent. Dit blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte.

De gemiddelde nettowinst stond ook in 2011 in nauw verband met de weekomzet. Supermarkten met een weekomzet van 75.000 euro of minder zagen hun nettowinst dalen, terwijl bij de overige winkeliersde gemiddelde nettowinst wel een stijgende lijn had.

De omzet van grote supermarkten stijgt door verschillende ontwikkelingen, constateert Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte: "De supermarkten spinnen garen bij het feit dat de consument bespaart op het eten buiten de deur en het afhalen van eten. Daarnaast weten de supermarkten, door de steeds ruimere openingstijden en door een consequente kostenbeheersing,  zich krachtig tegen de crisis te verweren." Anderzijds vormen de personeelskosten de grootste kostenpost. "Er is sprake van een stagnerende arbeidsproductiviteit en een vrijwel gelijkblijvend kostprijsuurloon."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!