Groei AH kost fabrikant geld

Albert Heijn betaalt leveranciers met ingang van 17 september twee procentpunt minder. De supermarktketen krijgt al korting omdat het een grote afnemer van grote producten is, maar neemt daar geen genoegen meer mee.

Omdat leveranciers meeprofiteren van AH’s expansiedrift, vindt de supermarkt dat het een deel van die rekening mag doorschuiven. Diverse leveranciers zijn via een brief op de hoogte gesteld van de eenzijdige verhoging van de korting.

Albert Heijn steekt veel geld in uitbreiding in Belgie en Duitsland, neemt het distributiecentrum op de schop en nam tientallen C-1000 winkels over. “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume”, stelt het in de brief aan de leveranciers. “Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt.”

Leveranciers hebben moeite met de maatregel. “Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van één tot twee procent. Die schieten meteen in het rood”, zegt een anonieme leverancier in het Financieel Dagblad. “Het is vrij bruut om dit zo mede te delen, terwijl je gewoon een overeenkomst hebt. Die kunnen ze niet zomaar terzijde schuiven”.

Een aantal kleine leveranciers werkt daarom aan een aangetekende brief waarin ze de maatregel afwijzen. Ook de FNLI geeft aan dat een eenzijdige wijziging van voorwaarden onwettig is. Albert Heijn ziet dat anders. “De markt is dynamisch. Tussentijdse wijzigingen zijn soms nodig.”


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!