Non-foodsector in spagaat door btw-verhoging

De aankomende btw-verhoging naar 21 procent treft in de detailhandel vooral non-food retailers. Winkeliers in de branche staan door de maatregel voor een lastige keuze. Om niet zelf op te draaien voor de kosten is een prijsverhoging noodzakelijk. Maar volgens onderzoek van ING is dat vooral voor non-food retailers lastig vanwege het belang van psychologische prijsstelling en de hevige (prijs)concurrentie.

Daardoor nemen bijvoorbeeld Primark en C&A de extra kosten voor eigen rekening. “We doen geen concessies op de prijs-kwaliteitverhouding. Extra kosten rekenen we niet door”, zegt een woordvoerder van C&A tegenover RetailNews.

Vaak is het een afweging tussen behoud van de oude prijs of de noodzaak om te verhogen om de winstmarge in stand te houden. Sommige winkelbedrijven hebben die marge niet. Zij kunnen niet anders dan de prijzen doorrekenen. Een discountformule, die reageert op voorwaarde van anonimiteit, beaamt dit: “Wij geven ons inkoopvoordeel steeds terug aan de klant en houden onze marges laag. Daarom zijn we ook zo goedkoop. Veranderende andere kosten zoals de btw-verhoging zullen we dan ook helaas aan onze klanten moeten doorberekenen.”

Ook HEMA ontkomt niet aan verhoging van prijzen, al heeft dat ook te maken met duurdere grondstofprijzen en koersen. "De afgelopen tijd hebben we de prijzen van een deel van ons assortiment verhoogd. Maar ronde prijzen verhogen we niet. Want we willen scherp geprijsd blijven", reageert een woordvoerder.

CWB Mitex, de brancheorganisatie voor ondernemers in mode, wonen, schoenen en sport, is woedend om de maatregel. De vereniging is bang dat het de nekslag is voor sommige winkeliers. “Er gaan bedrijven omvallen die de verhoging concurrentietechnisch niet kunnen verrekenen in de eindprijzen. Anderzijds tast prijsverhoging de koopkracht verder aan waardoor de negatieve omzetontwikkeling ook versterkt.”

Als alternatief adviseert CWB Mitex ondernemers om in gesprek te gaan met leveranciers. “Je ziet dat deze zich vaak coulant opstellen door betaalmomenten uit te stellen, of een deel van de meerkosten voor hun rekening te nemen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!