Chinese consumenten zijn belangrijke spelers op de luxemarkt. Uit een rapport van bankinstelling HSBC blijkt dat Chinezen momenteel een kwart van alle wereldwijde luxe-uitgaven op zich nemen. Dat is een stijging van twintig procent ten opzichte van 2007.
Ook voor de toekomst verwacht HSBC nog een forse groei in dit percentage. “China blijft een markt waarin merken eerder nieuwe klanten werven dan terugkomende klanten van dienst zijn”, aldus analisten van de bank. Reden hiervoor zou zijn dat retailers hun focus verleggen naar kleinere Chinese steden, in plaats van grote steden als Shanghai en Beijing.
Daarnaast kent China een enorme groei van de midden- en bovenklasse, groepen die graag veel geld uitgeven. “Hele rijke Chinezen geven nu al meer uit aan luxeproducten dan hun westerse tegenhangers.” Van de wereldwijde luxe-aankopen vindt tien procent in China zelf plaats. Toch kopen Chinezen ook veel in Hongkong en Australië, wat voor hen belastingtechnisch voordeliger is.
Om ook de jonge generatie Chinezen te imponeren zullen retailers goed hun best moeten doen, zo meldt HSBC. Deze jonge consumenten zouden zich veel meer bewust zijn van de inherente waarde van een product en zich minder blindstaren op logo’s dan de oudere generatie. Ook sociale onrust is een mogelijk obstakel voor luxeretailers. “Door de toenemende kloof tussen armen en rijken, zullen mensen wellicht minder opzichtig omgaan met hun rijkdom. Anders riskeren zij de woede van de minder bevoordeelden”, zo luidt het rapport.
'Chinezen spelen grote rol op luxemarkt'
Gepubliceerd op 12 september 2012 om 00:00
Reacties 0