Amerikaanse winkeliers maken verkeerd en te weinig gebruik van de mogelijkheden van m-commerce. Vaak is de mobiele site niet gebruiksvriendelijk omdat deze amper afwijkt van de normale website. Door slechte ervaringen met de mobiele site haakt 59 procent van de gebruikers af. Terwijl zij juist graag hun smartphone gebruiken tijdens het winkelen, blijkt uit een rapport van investeringsbank GP Bullhound.
Volgens onderzoeker Carl Bergholz zijn mobiele sites vaak te ingewikkeld. “De aandachtsspanne van de smartphone-consument is extreem kort. Een mobiele site moet gemakkelijk zijn voor de consument, snel en naadloos.”
Bergholz vindt daarnaast dat retailers meer gebruik moeten maken van alle functies van een telefoon. “Denk na over het feit dat er een camera op de smartphone zit en dat de telefoon weet waar je bent.” Ook betalen via mobiel zou voor klanten een meerwaarde zijn.
De applicaties die er nu bestaan voegen vaak weinig toe volgens Per Roman, managing partner bij GP Billhound. "De mogelijkheid om een barcode te scannen in een winkel is ingewikkelder dan alleen winkelen op de normale manier."
Desondanks groeit de m-commerce in Amerika. 14,6 procent van alle online aankopen op Amerikaanse bij webshops is in 2011 gedaan met een smartphone. In 2010 was dat nog maar 5,6 procent. De omzet kwam in 2011 voor elf procent van mobiele apparaten. In het rapport wordt verwacht dat de omzet uit m-commerce van 3,5 miljard dollar in 2010 zal groeien tot 31 miljard dollar in 2015.
Overigens blijkt dat 55 procent van de mobiele aankopen gewoon thuis gebeurd.
Retailers moeten m-commerce meer omarmen’
Gepubliceerd op 13 september 2012 om 00:00
Reacties 0