Nederlandse consumenten betalen veel vaker met hun pinpas dan vorig jaar. Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat het aantal pintransacties in juni elf procent is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In supermarkten bedroeg deze stijging zelfs negentien procent, terwijl het aantal aankopen in supermarkten gelijk bleef.
De stijging van het aantal pinbetalingen is mede te verklaren door het feit dat consumenten worden gestimuleerd om te pinnen bij de supermarkt. Zo bieden steeds meer Nederlandse supermarkten kassa´s die exclusief zijn bedoeld voor klanten die pinnen. Hierdoor krimpen de rijen bij de kassa en vindt er een hoge omloopsnelheid plaats in supermarkten. Bovendien speelt veiligheid op de winkelvloer een belangrijke rol.
Ook betaalmerken, zoals Maestro, lanceren campagnes om mensen te overtuigen van het gemak en de veiligheid van pinbetalingen. Zo maken mensen die van 10 tot en met 30 september in een supermarkt pinnen kans op kaarten voor de UEFA Champions League of een Ford Ka. “Nederlanders pinnen meer dan twee miljard keer per jaar. Dat aantal blijft groeien, ook voor kleinere bedragen”, aldus Marcel Roelants van Maestro. “Bij Maestro voorzien we een wereld waarin contant geld steeds minder een rol speelt en consumenten en winkeliers steeds vaker kiezen voor innovatieve manieren van elektronisch betalen.”
Aantal pintransacties stijgt met 11 procent
Gepubliceerd op 14 september 2012 om 00:00
Reacties 0