HEMA stopt met het toevoegen van microplastics aan zijn eigen producten. De retailer is hierin aangespoord door de campagne ‘Beat the Micro Bead’ van de Plastic Soup Community, die zich inzet om vervuilende deeltjes uit verzorgingsproducten te weren.
“Voor acht producten zijn inmiddels offertes opgevraagd om de PE beads te vervangen voor goede alternatieven”, aldus Caspar Woolthuis, hoofd productkwaliteit en duurzaamheid van de HEMA. Naast de warenhuisketen besloten ook Rituals, De Tuinen en Etos om actie te ondernemen naar aanleiding van de campagne. L’Oreal Nederland houdt zich daarentegen vast aan het standpunt dat de microplastics die in zee gevonden worden niet aantoonbaar dezelfde deeltjes zijn als die in hun producten.
“Geloofwaardig is L’Oreal pas als het eerst stopt met het gebruik van microplastics om uit voorzorg schade aan het milieu te voorkomen. De volgende stap is nader onderzoek doen naar de feiten”, aldus Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee. "We zijn erg blij dat een aantal andere cosmeticaproducenten en -leveranciers dit wel inzien."
HEMA stopt gebruik microplastics
Gepubliceerd op 17 september 2012 om 00:00
H Ema 14 mei, 20:20