EU verbetert consumentenbescherming

Nederlandse consumenten genieten binnenkort meer bescherming bij de aankoop van producten en diensten binnen de Europese Unie. De ministerraad besloot vrijdag Europese regelgeving over consumentenbescherming om te zetten naar Nederlands recht. Dit heeft als gevolg dat consumenten in de hele EU dezelfde rechten krijgen, terwijl deze rechten voorheen per lidstaat verschilden.

De wetgeving houdt in dat retailers in alle landen dezelfde retourtermijn moeten hanteren. Bij online aankopen is deze termijn veertien dagen. Daarnaast moet de retailer duidelijk maken welke verplichtingen een consument aangaat, en welke kosten daarbij komen kijken. De consument is bovendien pas verantwoordelijk voor schade aan of verlies van een product na ontvangst van het product. Ook mogen retailers niet zomaar meer te laat leveren.

Het wetsvoorstel houdt tevens in dat de ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen verboden wordt. De consument moet duidelijk hebben ingestemd met een verplichting, door middel van een handtekening of door het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’. Overeenkomsten die per telefoon worden gesloten, gelden pas als de consument deze schriftelijk of via de e-mail heeft bevestigd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!