Bol.com is niet bij voorbaat kansloos als Amazon.com de Nederlandse markt betreedt. Het Nederlandse webwarenhuis moet dan wel snel innoveren. Want het zal zeker de impact van de internetreus uit Amerika voelen, aldus een analyse op businesssite Z24.nl.
Amazon heeft tal van voordelen ten opzichte van bol.com, constateert analist Herwin Thole. Beide bedrijven opereren in hetzelfde segment. Maar het Amerikaanse webwarenhuis is goedkoper omdat het groter is en daardoor voordelige contracten kan bedingen bij partijen. De omzet van bol.com is met 376 miljoen euro honderd keer zo klein als de 36,7 miljard euro van Amazon. Ook biedt Amazon veel meer producten aan en kunnen derde partijen hun spullen verkopen op het platform. Al heeft bol.com dat laatste inmiddels ook, het loopt daarin jaren achter.
De IT-systemen van Amazon liggen daarnaast mijlenver voor op die van bol.com. Een derde van de omzet van Amazon komt uit verkoop van niet-fysieke producten als internetdiensten, e-books en digitale muziek. Die diensten kun je onbeperkt openen op verschillende apparaten via de eigen clouddienst, de computerserver van Amazon. Het webwarenhuis heeft bovendien haar eigen e-reader. Bol.com heeft geen eigen apparaten of clouddiensten. Ook aanbevelingen en betalingsopties zijn op de site van bol.com minder klantvriendelijk.
Toch is bol.com niet bij voorbaat kansloos volgens Cor Molenaar, van de Erasmus Universiteit. “Iedereen kent bol.com. Al kan die naamsbekendheid net zo snel verdwenen zijn als Amazon de markt net zo bestormt als bijvoorbeeld Zalando deed. Wanneer het met concurrerende prijzen in een recessie net voor Sinterklaas de markt op komt, dan is Amazon een concurrent voor de hele retailsector.”
Volgens Molenaar moet bol.com daarom snel innoveren. Hij ziet vooral kansen binnen de samenwerking die het heeft met Albert Heijn. “Bol.com moet niet meer AH-producten verkopen, maar Albert Heijns zouden kleine verkooppunten van bol.com moeten zijn.” Albert Heijn heeft achthonderd vestigingen. “Gebruik die als afhaalpunt, dan biedt je het gemak van online bestellen en de vertrouwdheid van een punt waar je als klant naartoe kunt. Met drie winkels in bijvoorbeeld Eindhoven, Amsterdam en Zwolle heb je al voldoende dekking.”
Eerder: Entree Amazon Nederlandse markt nadert
‘Bol.com niet kansloos tegen Amazon’
Gepubliceerd op 17 september 2012 om 00:00
Reacties 0