De Champs-Elysées in Parijs wordt gedomineerd door Amerikaanse retailers. De populaire winkelstraat had eerder een exclusief en Frans karakter, maar begint volgens de New York Times steeds meer op een ‘reguliere’ winkelstraat te lijken.
Onlangs opende Banana Republic en Levi’s een winkel aan de toeristische trekpleister. Zij concurreren er met Gap, Tommy Hilfiger, Nike en Abercrombie & Fitch. Binnenkort volgt er een winkelopening van Tiffany & Company.
“De Champs-Élysées heeft, net als de rest van de wereld, te maken met de globalisering van de retail”, aldus Jean-Noël Reinhardt, voorzitter van het Champs-Élysées comité, en voormalig eigenaar van Virgin Stores. “De straat is voor veel toeristen typisch Frans door bijvoorbeeld de Arc de Triomphe. Voor de Fransen is dit gewoon een winkelstraat, net als Fifth Avenue in New York. Veel Parijzenaren mijden de Champs-Elysées zelfs.”
Ondanks de kritiek van deze Parijzenaren blijkt het Amerikaanse karakter van de Champs-Élysées zijn vruchten af te werpen. Volgens de New York Times is de straat zelfs populairder dan Fifth Avenue in New York. De Champs-Elysées zou net zo drukbezocht worden als Times Square. Dagelijks wandelen zo’n 300.000 consumenten door de straat. In het weekend zijn dat zelfs 500.000 mensen.
‘Invasie van Amerikaanse ketens op Champs-Élysées
Gepubliceerd op 18 september 2012 om 00:00
Reacties 0