Amerikaanse retailers durven eindelijk winkels te openen in Canada. Voorheen werd de Canadese markt als te lastig gezien. Maar nu de Canadese dollar sterker en de economie robuuster is, en de commerciële vastgoedregels soepeler zijn, durven retailers de stap aan. Zo zijn het warenhuis Nordstrom en de discount winkelketen Target van plan om Canadese vestigingen te openen.
De reden om naar Canada uit te breiden is voor veel retailers eenvoudig. Volgens onderzoeksbureau Colliers International Consulting is de omzet van een Canadees winkelcentrum per vierkante meter vijftig procent hoger dan die van een winkelcentrum in de VS. Omdat de Canadese industrie het zelf moeilijk heeft, is er een gat ontstaan waar Amerikaanse winkeliers graag inspringen.
De Amerikaanse retailers moeten wel rekening houden met een aantal typische aspecten van de Canadese markt. Zo is het niet zo makkelijk om een locatie te vinden. Het is eigenlijk alleen mogelijk om te verhuizen naar bestaande winkelruimtes die leeg staan. Deze zijn bijna altijd van grote beleggingfondsen. En die houden niet van risico’s met onbekende retailers.
Wanneer je een winkel kunt openen wordt er bovendien maatwerk verwacht. De kosten in Canada zijn hoger doordat het verspreidingsgebied hoger is terwijl de bevolking slechts tien procent van die van de VS is. Maar als de Amerikaanse winkel duurder is in Canada dan in de Verenigde Staten pruimen de Canadezen dat niet. Bovendien zijn de Canadezen ook snel klaar met een winkel als zij de voorraad niet op orde hebben.
Daarnaast moeten retailers weten dat alle producten in het Frans en Engels verspreid moeten worden over heel Canada. Grote retailers die actief zijn in Quebec zijn zelfs verplicht om zaken te doen in het Frans en ervoor te zorgen dat het Frans overheerst in de winkel.
Target en Nordstrom zijn niet bang voor deze uitdagingen. Zo hoopt Nordstrom in 2014 vier winkels te openen in Canada.
Amerikaanse winkeliers naar Canada
Gepubliceerd op 19 september 2012 om 00:00
Reacties 0