Het Spaanse winkelconcern Inditex heeft over het afgelopen halfjaar een 32 procent hogere winst geboekt. Vooral via internet en in opkomende markten namen de verkopen toe van de eigenaar van onder meer de ketens Zara en Bershka.
Kleding verkopen in de thuismarkt is nu lastig, maar zelfs in Europa groeide de omzet van ’s werelds grootste kledingconcern met 44 procent. Inditex haalde een nettowinst van 944 miljoen euro in vergelijking met 717 miljoen euro in de eerste helft van 2011. De omzet steeg met zeventien procent tot 7,2 miljard euro.
De omzet- en winststijging komt door de opening van 116 nieuwe winkels in 39 landen. In totaal heeft het concern nu 5693 winkels. Ook de trek naar groeimarkten is een belangrijke groeifactor. Zo is de webshop voor Zara-kleding deze maand geopend in China.
Inditex doet het beter dan concurrent Hennes & Mauritz. De Zweedse fashion retailer presenteerde maandag tegenvallende omzetcijfers.
Eerder: Hitte raakt H&M
Zara-eigenaar groeit explosief
Gepubliceerd op 20 september 2012 om 00:00
Reacties 0