‘Advies hoorwinkels beroerd’

Slechthorenden krijgen vaak beroerde adviezen van audiciens. In één op de vijf gevallen hebben klanten te maken met ongediplomeerde hoorspecialisten wanneer zij hun gehoor laten testen. Bovendien verschillen de prijzen tussen winkels enorm. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De bond liet dertien slechthorenden, vergezeld door ervaren mysterie shoppers, honderd hoorwinkels bezoeken. “In twintig procent van de gevallen werden onze proefpersonen niet geholpen door een gecertificeerd adviseur, maar door een assistent of audicien in opleiding. Er waren vijf audiciens die we niet terugvonden in het register”, zegt Sandra de Jong, woordvoerder van de Consumentenbond. De beste adviezen kwamen van Hoorprofs, de slechtste van Hans Anders.

Hans Anders reageert geschrokken op het rapportcijfer 5,1. “We hebben juist veel geïnvesteerd in de kwaliteit van ons personeel en de protocollen die we hanteren bij het aanmeten van een hoortoestel. Daarom kregen we ook het StAr keurmerk in 2011. Maar we nemen de conclusies serieus en zullen proberen onze dienstverlening te verbeteren.”

Pijnpunten bleken vaak vaststelling van de gehoorproblemen, bepalen van problematische gevallen en inventariseren van de slechthorende zelf. Bovendien zijn ook de prijsverschillen enorm. Het gemiddelde verschil tussen de het duurste en het goedkoopste gehoorapparaat is zeventienhonderd euro.

In Nederland zijn ongeveer 1,4 miljoen slechthorenden. Gehoortesten zijn vaak gratis.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!