Net als supermarktketens Albert Heijn en Jumbo heeft V&D eerder dit jaar haar leveranciers een eenzijdige korting van twee procentpunt opgelegd. De warenhuisketen deed dit vanwege de komende btw-verhoging die het niet wil doorbereken aan de klant. Dat blijkt uit de nieuwsbrief van de Vereniging Importeurs Verre Oosten.
“Veel leveranciers begrijpen de huidige situatie van de markt en hebben hier positief gehoor aan gegeven”, zegt een woordvoerder van V&D. “De korting is in overleg met de individuele leverancier bepaald. Bij fabrikanten die niet hebben ingestemd met de korting hebben we die niet doorgevoerd.”
Toch stuit de maatregel op veel onbegrip. Evert van Woudenberg Hamstra van VIVO wijst erop dat leveranciers moeite hebben om de eis te negeren omdat zij bang zijn om hun klant daardoor kwijt te raken. Daarnaast is het label van de klant soms al in producten verwerkt en kennen bestellingen uit Azië vaak maandenlange levertijden. VIVO zal desondanks niet optreden voor gedupeerde leden. “Dan kunnen we zomaar beschuldigd worden van kartelvorming.”
FGHS, de brancheorganisatie voor sportleveranciers deed dat eerder in een vergelijkbare situatie wel. Een aantal jaren geleden spande het een rechtszaak aan tegen een inkooporganisatie. “Juridisch staat de leverancier in zijn gelijk. Vlak voor de wedstrijd kun je niet de spelregels veranderen”, aldus directeur Dirk Vinken van FGHS. Destijds kwam de gedaagde partij vlak voor de rechtszaak op haar schreden terug.
Eerder: Non-foodsector in spagaat door btw-verhoging
Ook V&D legde leveranciers korting op
Gepubliceerd op 21 september 2012 om 00:00
Reacties 0