AH wil onderzoek naar margeverdeling

Albert Heijn en LTO Nederland willen een ronde tafel-gesprek met relevante stakeholders, over de verhoudingen tussen supermarkten en boeren en telers. Dat is het resultaat van een dialoog tussen de twee partijen, waarin de belangenorganisatie voor boeren Albert Heijn heeft opgeroepen haar imago als duurzame en betrouwbare supermarkt waar te maken.

Aanleiding voor het overleg was de commotie die bij boeren en tuinders ontstond over de twee procent korting die Albert Heijn aan zijn leveranciers wil doorvoeren. Volgens de keten is er sprake van een eenzijdige benadering, die onterecht is. “Albert Heijn koestert haar langjarige relaties met haar leveranciers en hecht zeer aan een duurzame voedselketen”, aldus algemeen directeur Sander van der Laan. “Albert Heijn wil dat alle schakels in de keten een 'goede' boterham kunnen verdienen.”

Naast het genoemde initiatief gaat de marktleider het Landbouw Economisch Instituut (LEI) opdracht geven om een analyse te maken van de margeverdeling tussen Nederlandse boeren en tuinders en supermarkten. Vanuit deze analyse zal een agenda worden vastgesteld voor de ronde tafelgesprekken.

“Wij stellen het belang van de duurzame voedselproductie en een eerlijke prijs voor boeren en tuinders voorop en met de vandaag gemaakt afspraken zijn we hiermee op de goede weg”, aldus Albert Jan Maat van LTO Nederland.
Eerder: Groei AH kost fabrikant geld

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!