Audiciens kritisch over Consumentenbond-onderzoek

Audiciens en brancheorganisaties zijn verbaasd over de resultaten van een onderzoek van de Consumentenbond over gehoortesten. Daarin is onder meer geconcludeerd dat audiciens vaak niet goed luisteren naar de klant waardoor gehoorproblemen niet juist worden vastgesteld. Het onderzoek is gepresenteerd in het oktobernummer van de Consumentengids.

De Consumentenbond liet voor het onderzoek dertien slechthorenden, vergezeld door ervaren mystery shoppers, honderd hoorwinkels bezoeken. Zij lieten zich adviseren over een nieuw of vervangend hoorapparaat in vestigingen van Beter Horen, Hans Anders, Hoorprofs, Schoonenberg Hoorcomfort en Specsavers. De beste adviezen bleken van Hoorprofs, dat een 6,8 scoorde. Hans Anders sloot de rij met een 5,1.

De brancheorganisaties NVAB en NVVS vinden dat het artikel geen recht doet aan de branche. “We kennen een kwaliteitsregister (StAr, red.), dat alle vijf de audiciens erkent. Zij worden regelmatig gecontroleerd”, zegt Paul Valk, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Audicien Bedrijven. Hij hekelt vooral de oppervlakkigheid van het artikel in de Consumentengids. “Het onderzoek zelf heb ik niet kunnen inzien. Maar in het artikel, waarop de media zich baseren, is het lijstje op kwaliteitsvolgorde bijvoorbeeld niet beargumenteerd. Hoe ze tot de cijfers zijn gekomen wordt niet genoemd.”

Ook Marco van Rijn, directeur van winnaar Hoorprofs, vindt de becijfering onduidelijk. “Een 6,8 op de mavo is wat anders dan een 6,8 op het vwo. Dit cijfer dient wel in de juiste context geplaatst te worden. Het vak van audicien is enorm complex.” Valk zet daarnaast vraagtekens bij het testmoment. “We erkennen dat het intake-gedeelte een lastige aangelegenheid is. Maar we vermoeden dat de testpersonen vaak zonder afspraak binnenkwamen. Dan wil het nog wel eens voorkomen dat een assistent het eerste gesprek doet voordat de vervolgafspraak plaatsvindt.”

De meeste audiciens herkennen zich amper in het onderzoek. Ingrid Kersting, woordvoerster van Specsavers, de nummer drie in de test met een beoordeling van 6,1: “Het blijft toch de interpretatie van de onderzoekers. Er werkten slechts dertien slechthorenden mee, en je weet niet in hoeverre zij hebben geïnterpreteerd op gevoel”, zegt zij. Net als Hans Anders verbaast zij zich over de kritiek. “Wij zijn juist erg professioneel bezig. Al onze audiciens zijn StAr-geregistreerd, hebben minimaal een mbo-opleiding gedaan en we blijven onze medewerkers trainen.”

Toch zien alle audiciens ook de meerwaarde in van het onderzoek. Marcel van Rijn van Hoorprofs: ”We weten nu in welke richting we moeten denken om ons te verbeteren.” En Dorenda Nefkens van Beter Horen: “We nemen het onderzoek serieus. We bieden een zorgproduct aan, en als blijkt dat we daar zorgvuldiger mee moeten omgaan, dan zullen we daaraan werken. Daarom hebben we alle onderzoeksresultaten opgevraagd bij de Consumentenbond.”

Eerder: ‘Advies hoorwinkels beroerd’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!