Pakketbezorgers zijn slachtoffer van het succes van webwinkels. Dat blijkt uit gesprekken die de Volkskrant had met diverse koeriers die werkzaam zijn voor PostNL. De tarieven van PostNL zakken steeds verder, waardoor de bezorgers in de problemen komen.
PostNL besteedt de bezorging van die pakjes grotendeels uit aan ongeveer 1100 tot 1200 zelfstandige koeriersbedrijven. Zij klagen dat zij de enige verliezers zijn in een productieketen met verder alleen maar winnaars. Voor PostNL zijn de pakketten de succesvolste tak: terwijl de bedrijfswinst kelderde, steeg de omzet van de pakjes met 67 procent naar 35 miljoen euro.
Het postbedrijf ontkent zelfstandigen slecht te behandelen, en zegt mede afhankelijk te zijn van opdrachtgevers als bol.com en andere grote webwinkels. De tarieven kunnen volgens PostNL omlaag doordat adressen steeds dichter bij elkaar liggen en koeriers dus sneller en meer pakketten kunnen bezorgen.
‘PostNL knijpt koeriers webwinkels uit’
Gepubliceerd op 1 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0