Coca-Cola is voor het twaalfde opeenvolgende jaar het meest waardevolle merk ter wereld. Apple nadert echter met rasse schreden. Dat blijkt uit Interbrand’s Best Global Brands.
In de ranglijst van honderd wereldwijd meest gewaardeerde merken van bedrijfsconsultant Interbrand valt de populariteit van technologiebedrijven op. Zeven van hen hebben een plek in de top tien bemachtigd.
Interbrand schat de waarde van Coca-Cola op 77,8 miljard dollar. Apple staat tweede op de lijst en maakt de grootste sprong voorwaarts. De Amerikaanse elektronicagigant zag de waarde van zijn merk in één jaar tijd meer dan verdubbelen tot 76,6 miljard dollar. “Dat kinderen Apple's iPad zonder handleiding intuïtief vrijwel meteen kunnen gebruiken zegt alles", stelt Patrick Stal, directeur Interbrand Nederland. ”Apple stelt apparaten volledig in dienst van de mens. Dat intuïtieve zit in de haarvaten van het bedrijf."
Op de lijst is Philips het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf op plaats 41. Het elektronicaconcern kan qua omzet niet tippen aan het Brits-Nederlandse Shell (plaats 75 op de lijst), maar zijn strakke strategie verklaart volgens Interbrand de hogere marktwaarde. Heineken manifesteert zich op positie 93.
De ranglijst wordt samengesteld op basis van drie bepalende elementen van de merkwaarde: de financiële prestaties van de producten of diensten van een merk, de rol van het merk in de keuze van de doelgroep en de kracht van het merk ten opzichte van zijn concurrenten.
De top-10 van Interbrand:
1 Coca-Cola
2 Apple
3 IBM
4 Google
5 Microsoft
6 GE
7 McDonald's
8 Intel
9 Samsung
10 Toyota
'Coca-Cola opnieuw meest waardevolle merk'
Gepubliceerd op 2 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0