De ontwikkeling dat consumenten een product in de winkel bekijken en vervolgens online kopen, is een bedreiging voor retailers. Maar het biedt ook kansen.
De angst voor ‘showrooming’ is deels gegrond nu het aantal online aankopen steeds meer stijgt. Maar volgens Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen, biedt showrooming ook mogelijkheden. Om te overleven moeten traditionele retailers hun service verbeteren en personaliseren.
Manhattan Associates adviseert winkeliers daarom hun winkelmedewerkers op te leiden tot adviseurs en niet slechts tot verkopers. Zij moeten de klant overtuigen van de voordelen die een aankoop bij een fysieke winkel heeft boven een online shop. Snelle en betrouwbare levering en een goede retourafhandeling zijn ook van onderscheidend belang.
Om het advies optimaal op de klant af te stemmem pleit Manhattan Associates er voor om winkelmedewerkers uit te rusten met een smartphone of tablet. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de aankoophistorie van klanten oproepen, actuele voorraden checken of een order bij een andere vestiging doen voor de klant.
Ook de eigen showroom moeten retailers niet onderschatten. Met de juiste aankleding en indeling kan de fysieke winkel een service-georiënteerde, klantgerichte omgeving worden. Hier kunnen klanten de sfeer en de beleving van het merk proeven, wat leidt tot een snellere en impulsievere aankoopbeslissing.
Reacties 0