Nederlander dankbare afnemer reclamefolders
Gepubliceerd op 15 juli 2005 om 00:00
Het jaarlijkse onderzoek “Thuis Binnen Bereik” van marketingbureau Veldkamp heeft uitgewezen dat Nederlanders dit jaar gemiddeld 34 minuten per week besteden aan het doorlezen van reclamefolders. Per week worden er 31 reclamepublicaties door de brievenbus geduwd. Vorig jaar kwamen er gemiddeld nog 28,8 folders per week binnen en werd er slechts 29 minuten per week in gebladerd. Nederlanders niet geïrriteerd door de grote hoeveelheid folders, ze worden zelfs op prijs gesteld. Veertien procent van de lezers gaat naar de winkel om folderaanbiedingen te bemachtigen, vier procent wordt door de folder alleen al naar de winkel gelokt. Vijf procent moet nog beslissen of er tot aankoop overgegaan wordt. Cees van Rooy van marketingbureau Veldkamp: “We willen graag op de hoogte worden van alle nieuwtjes die er te koop zijn. Folders hebben ook een bepaalde amusementswaarde. Bovendien kunnen we bepalen wanneer we ze lezen. Televisiereclame wordt je vaak opgedrongen.” Folders van drogisterijen, supermarkten en warenhuizen doen het goed, en de folder van Kruidvat steekt met kop en schouders boven de rest uit. Reclameblaadjes van meubels, financiële producten en auto’s worden het minst gewaardeerd. Slechts tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft een “nee” sticker om reclame buiten de deur te houden, en dat aantal is redelijk stabiel.
Reacties 0