QR-code wordt slim

De QR-code die weet wie je bent en daarom informatie op maat verschaft komt eraan. Willem van Leunen, uitvinder en prijswinnaar van de Prins Bernard Cultuurprijs, categorie Nieuwe Media zag meer mogelijkheden in de huidige, platte QR-code en bedacht een manier om de code slimmer te maken. Van Leunen bedacht dat er een complexe interactie te realiseren zou zijn als de telefoon geïdentificeerd en gekoppeld zou worden aan hetgeen het zojuist had gescand.

De QR-code duikt regelmatig op in het retaillandschap. Door de code te scannen met je smartphone kom je terecht op een website of een filmpje. De QR-code van Van Leunen, de zogenaamde ‘Smart TAG” gaat nog verder. Deze past zich namelijk aan de gebruiker aan. Doordat de TAG, de telefoon (en dus de gebruiker) herkent, kan deze inspelen op gegevens als leeftijd, geslacht of andere eigenschappen. Door het ingebouwde geheugen kan de TAG ook inspelen op eerder gescande of gemiste tags. 

Van Leunen wil met zijn TagTour op internationaal niveau mensen bereiken, musea aantrekkelijker maken en de wereld slimmer en leuker maken. De TAG wordt in Natuurspeeltuin De Natureluur in Amsterdam al ingezet bij een interactieve speurtocht. Door codes te scannen leren bezoekers over de natuur en klimaatveranderingen.

Voor meer nieuws over technologie en retail, kijkt u op RetailTech.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!