Marktplaats.nl gaat verkopers adviseren door hen inzicht te bieden in aankoopgedrag en andere factoren die de verkoop beïnvloeden. Een simpele tip van Marktplaats.nl is dat ‘Nederlanders van duidelijkheid houden’. Zo krijgt een verkoper meer respons wanneer er een duidelijke prijs in de advertentie staat. Ook vergroot het woord ‘gratis’ in een advertentie de zichtbaarheid.
“We weten hoe externe variabelen als tijd en datum, schoolvakanties en zelfs het weer het handelen op onze site beïnvloeden”, aldus Natasha Zharinova, hoofd strategie en finance van Marktplaats. “Tegenwoordig kunnen we nauwkeurige voorspellingen doen op basis van deze informatie.”
Het handelsplatform probeerde het aankoopgedrag van haar gebruikers jaren geleden te analyseren aan de hand van simpele Excel-rekenbladen. Deze analyses zijn nu geautomatiseerd waardoor Marktplaats.nl door middel van ‘predictive analytics’ precies kan voorspellen hoeveel handel op een bepaald moment plaatsvindt en welke producten dan in trek zijn.
Het platform gebruikt deze predictive analytics ook om eigen advertenties persoonlijker te maken. Als ouders naar een bepaalde kinderkledingmaat zoeken, stelt Marktplaats de leeftijd van het kind vast. “Door deze informatie kunnen wij hen regelmatig passende aanbiedingen sturen”, aldus Zharinova.
Marktplaats geeft verkopers inzicht in klantgedrag
Gepubliceerd op 4 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0