Fysieke retailers moeten hun prijzen vaker aanpassen om zo hun winst te verhogen. Dat schrijft pricing strategy consultant Rafi Mohammed op de site van Harvard Business Review. E-commerce spelers kunnen hun verkoopprijzen vrij eenvoudig aanpassen. Voor fysieke spelers kost dat echter meer tijd en geld. Toch loont ‘dynamic pricing’ de moeite.
Volgens de consultant is het voor retailers belangrijk dat zij flexibeler omgaan met de verkoopprijs van hun artikelen. Tijdelijke prijsverlagingen zijn niet alleen goed voor het spel met de concurrentie, maar leveren ook meer inzicht in welke verkoopprijs uiteindelijk de hoogste winst oplevert.
Door de verkoopprijs vaker te veranderen en de verkoopresultaten te analyseren, kunnen retailers bijvoorbeeld ontdekken wanneer de minder prijsbewuste consument zijn boodschappen doet. Consumenten die hun aankopen tijdens kantooruren doen zijn vaak prijsbewuster dan mensen die in de avonduren shoppen. Daarom gooien etailers hun prijs na kantooruren eventueel omhoog.
Wanneer retailers zich richten op die verschillende doelgroepen en hun kooppatronen kunnen zij hun promoties ook beter inzetten. Prijsbewuste consumenten laten zich nu eenmaal sneller overtuigen door kortingen, terwijl andere shoppers meer waarde hechten aan een goede service.
Volgens Mohammed moeten retailers daarnaast onderzoeken in hoeverre tijdelijke prijsverlagingen invloed hebben op de verkoop van andere producten. Een lage verkoopprijs kan consumenten naar een winkel of webshop lokken. Als de consument eenmaal in de winkel is, schaft hij vaak andere producten aan. Door de juiste prijsverlaging op tijd door te voeren, soms meerdere keren op een dag, kunnen retailers uiteindelijk hun winst maximaliseren.
‘Ook retail moet vaker variëren met verkoopprijs’
Gepubliceerd op 11 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0