Omzetgroei retail door hogere prijzen

De Nederlandse detailhandel heeft in augustus bijna één procent meer omzet geboekt ten opzichte van dezelfde maand in 2011. Hogere prijzen lagen aan de basis van de bescheiden omzetgroei. De prijzen stegen met 1,9 procent, het volume kromp met één procent. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Een gunstige samenstelling van de koopdagen had een positief effect op de omzetontwikkeling. Na correctie voor dit effect daalt de omzet met bijna twee procent en krimpt het volume met ongeveer vier procent.

In vergelijking met augustus 2011 behaalden de non-foodwinkels bijna vijf procent minder omzet. De omzetdaling over de eerste acht maanden van 2012 komt nu op iets minder dan vier procent uit. De sterkste omzetdaling kwam met bijna dertien procent op naam van de winkels in woninginrichtingartikelen. Ook de textielsupermarkten en de bovenkledingwinkels hadden te maken met een sterke omzetdaling. Alleen de drogisterijen kenden een omzetstijging.

Winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden een omzetstijging van zeven procent. Gecorrigeerd voor het koopdageffect blijft daar bijna twee procent van over. De prijzen stegen met 1,5 procent, de volumegroei bleef beperkt.

Postorderbedrijven en internetwinkels noteerden bijna negen procent meer omzet. De tankstations hadden een omzetstijging van bijna vier procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!