Nederlandse consument kiest voor `leuk` geld besparen

De huidige consument wil minder uitgeven en terug naar de eenvoud, maar op een spannende, plezierige wijze. Merken zijn minder belangrijk, koopjesjacht is een nieuwe manier van vermaak geworden. Consumenten doen vaker hun boodschappen bij goedkope supermarkten en hebben het B-merk massaal omarmt. Als een supermarkt als de Albert Heijn met een aanbieding komt, wordt deze groots ingekocht. De aanschaf van duurzame goederen wordt uitgesteld, het cafe en restaurant wordt vermeden. Consumenten sparen het geld liever op, het totale gespaarde vermogen groeide vorig jaar met bijna 3 miljard euro. Andere consumententrends zijn Marktplaats.nl in plaats van de P.C. Hooftstraat, huiselijkheid en picknicken in het park in plaats van een bezoek aan het pretpark. De bezuinigingen treffen voornamelijk uit eten gaan, bioscoop- en theaterbezoek, kleding, luxe voedingsproducten en interieur. Aan autokosten wordt overigens niet getornd. Belangrijk blijft dat geld besparen leuk moet zijn. Nederlanders moeten nog steeds weinig hebben van de kritische `consuminderaars`. Het is onduidelijk of de consument deze manier van consumeren volhoudt als de recessie voorbij is. De tijd zal het leren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!