Nederlandse consument kiest voor `leuk` geld besparen
Gepubliceerd op 7 augustus 2004 om 00:00
De huidige consument wil minder uitgeven en terug naar de eenvoud, maar op een spannende, plezierige wijze. Merken zijn minder belangrijk, koopjesjacht is een nieuwe manier van vermaak geworden. Consumenten doen vaker hun boodschappen bij goedkope supermarkten en hebben het B-merk massaal omarmt. Als een supermarkt als de Albert Heijn met een aanbieding komt, wordt deze groots ingekocht. De aanschaf van duurzame goederen wordt uitgesteld, het cafe en restaurant wordt vermeden. Consumenten sparen het geld liever op, het totale gespaarde vermogen groeide vorig jaar met bijna 3 miljard euro. Andere consumententrends zijn Marktplaats.nl in plaats van de P.C. Hooftstraat, huiselijkheid en picknicken in het park in plaats van een bezoek aan het pretpark. De bezuinigingen treffen voornamelijk uit eten gaan, bioscoop- en theaterbezoek, kleding, luxe voedingsproducten en interieur. Aan autokosten wordt overigens niet getornd. Belangrijk blijft dat geld besparen leuk moet zijn. Nederlanders moeten nog steeds weinig hebben van de kritische `consuminderaars`. Het is onduidelijk of de consument deze manier van consumeren volhoudt als de recessie voorbij is. De tijd zal het leren.
Reacties 0