H&M heeft zijn wereldwijde naamsbekendheid en succes te danken aan vijf speerpunten. Dat zei H&M marketing directeur Stephen Lubomski tijdens de Shop.org Annual Summit.
Zo zorgt de keten ervoor altijd verassend uit de hoek te komen en alles op het hoogste niveau te doen. Lukt dat niet, dan is het beter om helemaal geen actie te ondernemen. Volgens Lumbomski is het daarnaast belangrijk om alle interne kanalen goed te coördineren en om ‘touchpoints’ te activeren die relevant zijn voor de campagne. Als laatst streeft de retailer ernaar dat alle campagnes uiteindelijk voor een stijging van de verkopen zorgen.
De marketing directeur noemt als voorbeeld de Superbowl-reclame met David Beckham. De retailer wilde zich met de campagne als merk neerzetten en tegelijkertijd de verkoop van mannenkleding een boost geven. Lubomski meent dat seks en faam verkopen en besloot daarom David Beckham voor het spotje te strikken. Omdat een reclamespot niet op zichzelf kan staan, huurde de retailer een pr-firma in die zich bezighield met de campagne rondom de commercial. De retailer ontwikkelde samen met de firma een duidelijk plan voor de campagne en hield zich daaraan, zelfs als de verleiding groot was om er vanaf te wijken.
Tijdens de reclame communiceerden H&M medewerkers met iedereen die op Twitter, Facebook of andere sociale media over het merk sprak. Zo werd 'H&M' tijdens de commercialbreak 114 duizend keer genoemd. Lubomski is tevreden over de campagne, maar wil in toekomstige commercials het merk H&M meer benadrukken. “Er werd wereldwijd gesproken over David Beckham in zijn ondergoed. Niet iedereen wist echter dat de reclame van H&M was.”
'H&M succesvol door vijf speerpunten'
Gepubliceerd op 18 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0