Markt nieuwe winkelcentra in het slop

Er worden nog amper nieuwe winkels gebouwd. Door de aanhoudende crisis houden consumenten en banken de hand op de knip. De markt voor nieuwe winkelcentra raakt daardoor in het slop. Ook renovaties van verouderde winkelcentra worden steeds minder uitgevoerd. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport Commercieel Vastgoed van de Nederlandse vereniging voor projectontwikkelaars NEPROM.

Dit jaar schrappen ontwikkelaars voor het eerst in jaren meer plannen voor nieuwe winkels dan dat ze nieuwe plannen hebben bedacht. In 2012 werden 705 plannen geannuleerd en 542 winkelcentra gepland. Een jaar eerder bijvoorbeeld waren dat nog 365 annuleringen om 641 plannen. “Het winkeloppervlak zal de komende jaren daardoor minder groeien dan in de afgelopen tien jaar”, zegt NEPROM-directeur Jan Fokkema in De Financiële Telegraaf.

Winkelontwikkeling draait volgens NEPROM steeds meer om herontwikkeling en steeds minder om uitbereiding. In 2011 betrof bijna de helft van alle opgeleverde winkelpanden een herontwikkeling. Het aantal opgeleverde winkels (nieuwbouw en gerenoveerd) stijgt nog wel in 2012. Zestig procent was echter al in aanbouw voor 1 januari 2007, het jaar voordat de crisis uitbrak.

Het ING Economisch Bureau denkt dat daardoor vooral voor de middelgrote steden in Nederland verschraling dreigt. De consument shopt meer online en bovendien kiezen vastgoedbeleggers steeds vaker voor winkelgebieden op toplocaties in de grote steden. Het voordeel daarvan is dat grote internationale retailers graag op zo’n plek neerstrijken.

Toch heeft NEPROM hoop op betere tijden. “De consument wil steeds meer aanbod in een leuke omgeving en elk winkelcentrum moet om de twintig of dertig jaar sowieso vernieuwd. Bovendien wordt die noodzaak versterkt omdat er in Nederland allerlei beperkingen gelden voor de nieuwbouw van winkels op andere locaties.”

In het oktobernummer van RetailTrends, dat morgen verschijnt, is er aandacht voor retailvastgoed in het jaarlijkse 'Thema Vastgoed'. Daarin onder meer aandacht voor de ontwikkelingen rondom winkelcentrum New Babylon, geeft Corio's hoofd Marktonderzoek & Analyse Jan-Willem Speetjens zijn visie op de Nederlandse vastgoedmarkt en hamert Johan Haringsma van WPM Groep op meer aandacht voor marketing en monitoring.
Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.



Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!