Albert Heijn gaat dozen in de schappen van de winkels zetten volgens een nieuw systeem dat grote buitenlandse supermarkten al gebruiken. Volgens AH leidt de verkoop uit dozen tot lagere kosten in de winkels en tot een potentieel hogere omzet. Dat maakte directeur merchandising Casper Meijer bekend op de jaarlijkse leveranciersdag van het bedrijf. Meijer zei er impliciet bij dat die uitnodiging geen vrijblijvend karakter heeft. “SRP (shelf ready packaging) is bij Albert Heijn een voorwaarde binnen het schap.”
In Nederland verkopen alleen de discounters Aldi en Lidl hun producten uit dozen. Volgens Albert Heijn is dat niet te vergelijken met het systeem dat de marktleider gaat inzetten. De supermarktketen gaat een colloverpakking/besteleenheid gebruiken die in zijn geheel in het schap geplaatst kan worden, zonder individueel uitpakken of herverpakken. Grote internationale supermarktketens als Tesco en Sainsbury’s in Groot-Brittannië, Carrefour in Frankrijk en Rimi in Italië gebruiken de methode al langer.
Het voordeel van de verpakkingsmethode is volgens Albert Heijn een ‘hogere productiviteit en meer omzet door een betere klantervaring’. Ook de merkherkenbaarheid en vindbaarheid zouden door de dozen verbeteren. Daarnaast profiteert Albert Heijn van een hogere efficiency in de logistieke keten en lagere kosten bij het vullen van de schappen, maar ook van minder derving en breuk.
Het nieuwe systeem met (om)dozen wordt zowel in de supermarkten als de XL-winkels van AH doorgevoerd. De vestigingen van AH to go blijven vooralsnog buiten de operatie. In principe wil Albert Heijn de dozen voor alle assortimentsgroepen gebruiken, ook diepvries en vers. De dozen worden gebruikt voor zowel het assortiment huismerkartikelen als voor de producten van merkartikelfabrikanten. Albert Heijn heeft twee jaar uitgetrokken om de hele operatie uit te voeren.
Reacties 0