Omzetdaling schoenendetailhandel van twee procent
Gepubliceerd op 22 oktober 2012 om 00:00
De daling komt vooral doordat de prijskritische consument de hand op de knip houdt in deze tijd van economische onzekerheid. Tegelijkertijd stijgen de inkoopkosten door kosteninflatie in productielanden en een zwakkere euro, en drukt ook de BTW-verhoging de marge.
Daarnaast heeft ook de schoenenbranche te maken met een verdere opkomst van online verkoop. In hoog tempo verovert het online kanaal een stuk marktaandeel. Maar het is lastig voor (kleinere) winkeliers om online potten te breken. Grotere partijen investeren fors om een zo hoog mogelijk aandeel naar zich toe trekken en hebben daarin een solide voorsprong.
Winkeliers doen er volgens het ING Economisch Bureau daarom vooral verstandig aan om innovatieve concepten te ontwikkelen om het winkellandschap nieuw leven in te blazen. Door meer in te zetten op beleving zouden winkeliers kans maken het hoofd boven water te houden en de concurrentie aan te gaan met grote online spelers.
Kijk voor een video van ING Economisch Bureau over de kansen van fysieke schoenenwinkels op de Facebook-pagina van RetailTrends.
Reacties 0