Iglo is door Nederlandse consumenten verkozen tot Liegebeest van 2012. Wakker Dier reikt de ‘prijs’ jaarlijks uit aan de retailer of het merk met het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn.
Iglo zou op de verpakkingen van haar chickensticks spreken van een duurzaam product, terwijl de chickensticks plofkip bevatten. “De gemiddelde plofkip is kreupel, lijdt pijn en krijgt twee dagdoseringen antibiotica in zijn korte leven van zes weken”, luidt de reactie van de actiegroep. “Wat een lef om borstklopperig te roepen hoe duurzaam je bent.” Iglo heeft nog niet gereageerd op de verkiezing. Genomineerde supermarkten Bas en Albert Heijn hebben wel hun nominatie gereageerd. Zij beloven de verpakking van respectievelijk plofkip en boerenkaas aan te passen.
Het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees won dit jaar de tweede prijs. Zij geven hun duurzame stempel ook aan vlees van dikbilkoeien, terwijl deze koeien door hun enorme biefstukbillen bijna onmogelijk natuurlijk kunnen bevallen. De bitterballen van Herman den Blijker ontvingen de derde prijs. De bitterballen zouden ‘louter ingrediënten van topkwaliteit’ bevatten, terwijl de ballen volgens Wakker Dier bestaan uit kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie. Volgens de consumentenservice van Herman den Blijker slaat de topkwaliteit op de verse kruiden in de bitterbal.
Iglo wint Liegebeest 2012
Gepubliceerd op 23 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0