Het Europese aandeel van private labels is het afgelopen jaar licht gestegen. Private labels zijn momenteel goed voor 45,1 procent van het totale retailvolume, een stijging van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar.
In Nederland steeg het aandeel met 0,2 procent, zo blijkt uit gegevens van SymphonyIRI. De resultaten verbeterden in alle food categorieën en in een groot deel van de non-food-categorieën. Het totale waarde-aandeel steeg eveneens met 0,5 procent tot 35,6 procent.
Groot Britannië telt het grootste volume-aandeel private labels. Het marktaandeel van huismerken ligt daar op zestig procent. In Spanje steeg het percentage met 1,2 procent tot circa vijftig procent van de totale markt. Griekenland zag het aandeel ten opzichte van vijf jaar geleden verdubbelen tot 14,3 procent.
De onderzoekers spreken van een opmerkelijke verandering in de meest volwassen private label-markten. Wel denken zij dat private labels in veel categorieën hun plafond zullen bereiken. “Consumenten zullen zowel huismerken als A-merken blijven kopen”, aldus Rod Street van SymphonyIRI. “Private labels worden minder vaak met korting aangeboden dan A-merken. Het verschil ligt gemiddeld op tien procent. Simpelweg omdat private labels gemiddeld al dertig procent minder kosten dan het A-merk van de concurrent. In Frankrijk en Duitsland ligt dat verschil zelfs op veertig procent.”
Private label wint terrein in Europa
Gepubliceerd op 23 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0