In winkelgebieden van middelgrote steden en dorpen wordt een toenemende leegstand verwacht. Ondanks de groeiende internetverkoop blijft de fysieke winkel belangrijk, maar laten grote winkelformules middelgrote winkelcentra steeds meer links liggen en focussen zij zich op toplocaties in grote steden.
Volgens retailers worden met grote winkelvestigingen in grote steden en een webwinkel consumenten uit kleinere steden en dorpen goed bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van DTNP onder winkelketens in mode en andere niet-dagelijkse artikelen zoals speelgoed en sport.
Hoewel er nog geen sprake is van het massaal sluiten van bestaande vestigingen in middelgrote steden en dorpen wordt er niet veel energie meer gestoken in deze centra. In de grote steden durven winkels de concurrentie met internet nog wel aan.
Volgens het onderzoek zien de winkelformules winkelen als een belangrijke vrijetijdsbesteding. Daarmee onderscheidt de fysieke winkel zich van het web. Winkels spelen daarom vooral in op de behoefte aan sfeer en beleving. Omdat dat beter kan vanuit één grote winkel gaat de voorkeur van winkels steeds meer uit naar optimalisatie van bestaande winkels en locaties. Bijvoorbeeld door samenvoeging of vergroting van winkels op de beste plek.
De onderzoekers verwachten dat de fysieke winkel dit decennium de basis blijft voor winkelketens. Toonaangevende winkelformules zien internet als aanvulling op de winkelvestiging. Internet neemt naar verwachting in belang toe, maar vervangt de fysieke winkel niet.
In het oktobernummer van RetailTrends is er extra aandacht voor retailvastgoed in het jaarlijkse 'Thema Vastgoed'. Daarin onder meer aandacht voor de ontwikkelingen rondom winkelcentrum New Babylon, geeft Corio's hoofd Marktonderzoek & Analyse Jan-Willem Speetjens zijn visie op de Nederlandse vastgoedmarkt en hamert Johan Haringsma van WPM Groep op meer aandacht voor marketing en monitoring.
Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Reacties 0