De online fashonshopper let tijdens het doen van een aankoop vooral op de levertijd, retourvoorwaarden en de naamsbekendheid van een webshop. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeker GfK.
De cijfers laten zien dat negen procent van de totale modeaankopen momenteel online gebeurt. Van de vrouwen die een fashionwebshop bezoeken, doet negen procent ook daadwerkelijk een aankoop. Bij mannen ligt dit percentage op acht procent. Vooral consumenten tussen de twintig en 49 jaar kopen vaak kleding online, gevolgd door gezinnen met kinderen.
Volgens GfK speelt bekendheid met internet een grote rol bij de online verkoop van kleding, net als de naamsbekendheid van een webshop. GfK onderzocht dertien webshops en kwam tot de conclusie dat vooral Zalando bekend was bij respondenten. Kenmerken als inkomen en regio zijn minder van belang. Consumenten houden wel rekening met de service en kwaliteit van producten. Omdat de consument de kwaliteit van het product niet kan zien, vertrouwt het bij een aankoop op het imago van de webshop.
De koper vindt het daarnaast belangrijk dat levertijden worden nagekomen, en dat de retourvoorwaarden gunstig zijn. Als consumenten langer dan vijf dagen op een product moeten wachten, zien zij vaak af van de bestelling. Bezorgkosten zouden, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, niet als reden worden gezien om een product niet te bestellen. Retailers met een hoge conversie zouden juist vaak bezorgkosten in rekening brengen.
Online modeshopper onder de loep
Gepubliceerd op 31 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0