Tuincentra moeten een gevoel van zinvolheid zien te bewerkstelligen
Gepubliceerd op 19 juli 2005 om 00:00
Susanne Piet is expert op het gebied van menselijke behoeften en koopgedrag. Ze leert ons dat de consument van vandaag hard op zoek is naar zingeving en bezinning. Onlangs gaf Piet een lezing op het EFSA-congres in het Duitse Velbert: `Een boom planten is zinvol. Draag dat dan uit!`Piet legt uit dat zowel het product als de winkel de belofte in zich moeten dragen van een zinvolle en wezenlijke ervaring. `Ik denk dat er een grote behoefte zal zijn aan plekken waar mensen onzichtbaar kunnen zijn. Waar ze even hun publieke identiteit kunnen afleggen en zich even kunnen bezinnen, kunnen genieten, om zich heen en terug kunnen kijken. De tuin is een prachtige plek daarvoor.` Volgens Piet zou een `stiltecentrum` in een tuincentrum ook niet misstaan. De menswetenschapper constateert ook dat mensen behoefte hebben aan rituelen. Het planten van een boom om een gebeurtenis als huwelijk of geboorte te markeren, zou hier een mooi voorbeeld van kunnen zijn, verklaart Piet. Tuincentra zouden zich volgens Piet meer moeten concentreren op het bieden van troost en betekenis.
Reacties 0