Webwinkels moeten de mogelijkheid hebben om geretourneerde goederen te controleren voordat betalingen worden teruggestort. Daarvoor pleit Thuiswinkel.org deze week in een brief aan minister Verhagen.
Aanleidingen zijn twee maatregelen van de Europese Unie die in Nederland worden geïmplementeerd. De eerste maatregel houdt in dat webwinkeliers het geld van retouren al moeten terugstorten voordat zij het product van de consument hebben ontvangen. De tweede maatregel geldt voor consumenten die tijdens een bestelling meerdere producten hebben besteld. Voor hen geld dat de retourtermijn van de hele bestelling pas in gaat als het laatste product verstuurd is.
Vooral over de eerste maatregel is Thuiswinkel.org verontwaardigd. De organisatie vindt dat het versterken van consumentenrechten een goede zaak is, maar tegelijkertijd moeten regels ondernemingen ook de mogelijkheid bieden om profijtelijk handel te kunnen voeren. “Dat is niet het geval als een webwinkel geld moet terugbetalen aan consumenten voordat geretourneerde artikelen ook daadwerkelijk ontvangen zijn”, aldus Martijn Hos public affairs manager bij Thuiswinkel.org. “Om die reden vragen we van de wetgever dat de nieuwe regels ruimte geven zodat ondernemers terug ontvangen goederen tenminste kunnen controleren.”
Ergernis over nieuwe rechten online consument
Gepubliceerd op 1 november 2012 om 00:00
Reacties 0