Nederlandse consumenten weten niet goed hoe zij de betrouwbaarheid van webwinkels kunnen controleren. Dat blijkt uit een onderzoek van ConsuWijzer, zo schrijft Twinklemagazine.nl. Vijftien procent van de ondervraagden zegt het prijsniveau het belangrijkste middel te vinden om de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren. Net zoveel online shoppers raadplegen hiervoor de informatie van Google.
Slechts vijf procent van de respondenten zegt allereerst te onderzoeken of een webwinkel een keurmerk heeft. “Voordat men iets koopt let men voornamelijk op praktische zaken als bijkomende kosten, betaalmogelijkheden, levertijd, voorradigheid en een realistische prijs. Op duidelijke betrouwbaarheidskenmerken als een keurmerk wordt minder gelet”, zo meldt het rapport.
In de eerste helft van dit jaar ontving ConsuWijzer circa zesduizend klachten en vragen over webwinkels, voor het eerst meer dan het aantal meldingen over fysieke winkels. Met een nieuwe campagne probeert het loket zijn Online Shopscan, bedoeld om webwinkels op betrouwbaarheid te kunnen toetsen, onder de aandacht te brengen van het publiek.
Weinig oog voor keurmerk webshop
Gepubliceerd op 5 november 2012 om 00:00
Reacties 0