HEMA mikt op speciaalzaken

HEMA is van plan om meer speciaalzaken te openen. Directeur Ronald van Zetten ziet toekomst voor meer specialistische winkels, zoals de zelfstandige voedingswinkels die in treinstations al bestaan. De warenhuisketen opende in oktober in Amsterdam en Haarlem ook al twee standalone beautyshops onder de naam HEMA Beauty.

De investering in zelfstandige groei is onderdeel van het groeiplan van HEMA. Dat werd opgesteld nadat de verkoop van HEMA door eigenaar Lion Capital mislukte. Naast de speciaalzaken pompt het bedrijf ook tachtig miljoen euro in de verbouwing van huidige HEMA-winkels. Daarin komt het winkelbedrijf met nieuwe assortimenten als dierenvoeding, Chinees porselein, spijkerbroeken en levensmiddelen.

De vernieuwingen moeten voorkomen dat de warenhuisketen wordt meegesleurd door de wegzakkende markten van mode en hardwaren. HEMA heeft ruim vijfhonderd winkels, maar in Nederland groeien andere winkelketens harder. Albert Heijn en Kruidvat hebben bijna twee maal zo veel vestigingen, respectievelijk negenhonderd en duizend. Toch is HEMA nog lang niet uitgegroeid in Nederland, zegt Van Zetten dinsdag in Het Financieele Dagblad. De nieuwe plannen moeten de winstmarge weer op het oude peil brengen.

De groei van het aantal winkels in het buitenland gaat minder hard dan gewenst, waar ketens als Blokker, Zeeman en Hunkemöller sneller gaan. Volgens Van Zetten komt dat vooral doordat HEMA kritisch is over locaties en andere winkelketens makkelijker aan locaties komen. “Wij zoeken vooral naar winkels met grote oppervlakten op plekken met veel publiek. In Frankrijk zijn er eind dit jaar zestien winkels, dat moet misschien wat sneller.” Toch verzekert de topman verbetering. Zo staan er volgend jaar tien nieuwe winkels gepland en is het in Duitsland, na negen jaar, winstgevend.

Ondertussen richt de warenhuisketen zich ook op online verkoop. Daar kwam het later mee dan concurrenten, maar Van Zetten verwacht dat HEMA kan opboksen tegen snel groeiende en gespecialiseerde webwinkels als Zalando, Wehkamp en bol.com. “We hebben vijfhonderd afhaalpunten en het hebben van veel winkels blijkt een voordeel. Veel mensen brengen liever producten terug naar een winkel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!