Nederlandse supermarkten zijn niet ingericht op ouderen. Terwijl de vergrijzing toeneemt en senioren vooral in de ochtend veel boodschappen doen, investeren supers maar weinig in het oudere winkelpubliek. Paden zijn voor hen vaak te smal, deuren te zwaar en artikelen te groot of niet makkelijk pakbaar. Dat zegt fabrikant SCA Hygiene Products, bekend van merken als Edet-toiletpapier en Tena.
Om winkeliers daarop te wijzen, is SCA langsgegaan bij verschillende ondernemers met een simulatiepak. Met het pak, gemaakt door de Duitse ergonoom Wolfgang Moll, kunnen winkeliers zelf ervaren hoe lastig het is om als oudere boodschappen te doen. Zo worden met speciale brillen en oorbeschermers oog- en oor-aandoeningen nagebootst, en hoort een rollator bij de outfit.
Categoriemanager Thijs Veendrick van SCA hoopt dat de ‘ageing experience' een startschot is 'om een vliegwiel in beweging te zetten’. Hij ervaart veel belangstelling van ondernemers van Jumbo, Albert Heijn, Kruidvat, Etos, Plus en Coop. De Tena-fabrikant is bereid om hen te helpen het assortiment en de winkel aan te passen aan senioren.
Momenteel doen winkeliers weinig aan een aparte aanpak voor senioren. Dat komt ook omdat ouderen niet als ouderen aan willen worden gesproken. Zij willen niet in een hoekje geduwd worden met seniorenkortingen of ouderenschap. Dat werkt stigmatiserend. Volgens Edgar Keehnen van marketingbureau Aegwise moeten retailers ook niet naar streven naar een speciale ouderenbehandeling, maar naar een leeftijdloze supermarkt die voor iedereen toegankelijk en prettig is.
In het buitenland zijn er wel voorbeelden van seniorvriendelijke winkels. Zo verbouwde Tengelmann supermarkten tot Kaiser’s Generations Markets. Ook Tesco en Sainsbury in Engeland, de Duitse Nah & Frisch-supermarkten, Easy 24, dat in Noorwegen kookcursussen organiseert voor ouderen, de Senior-Stores in Spanje en Hojo in Frankrijk hebben een gerichte ouderenaanpak. Lawon in Japan heeft zelfs een hoek met bloeddrukmeters en massagetafels speciaal voor senioren.
In die winkels zijn onder meer speciale opstapjes geplaatst voor het zuivelschap, hangen vergrootglazen aan de winkelwagens die tevens een zitje hebben, en is er een zithoek. Ook kent bijvoorbeeld de super van Kaiser bredere gangen, ruimere parkeerplaatsen, grotere prijskaartjes, een gratis taxitelefoon en kleinere verpakkingen. De omzet van Kaiser sprong hierdoor met tientallen procenten omhoog.
Reacties 0