Consumenten letten in de toekomst meer op de digitale mogelijkheden die een product biedt dan op het product zelf. Volgens onderzoeksbureau Jungle Minds wordt het product steeds minder relevant voor consumenten.
Jungle Minds interviewde 22 e-commerce- en online marketingmanagers en testte de resultaten onder ruim honderd respondenten. “Het onderzoek laat zien dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk”, aldus Eduard de Wilde, managing partner bij Jungle Minds. “Een tijdperk waarin de klant zijn keuzes vooral baseert op de digitale services die onlosmakelijk gekoppeld zijn aan het gebruik van een product.” Jungle Minds verwacht dan ook dat de concurrentie zich in elke branche voornamelijk op digitale services zal afspelen.
Volgens het bureau is veertig procent van de deelnemende bedrijven nog niet doordrongen van de noodzaak om te investeren in een digitale toekomst. “Bedrijven die tot nu toe hebben afgewacht, merken dat hun klanten steeds hogere eisen stellen aan hun digitale dienstverlening”, aldus De Wilde. “Als zij nu niet inspelen op die klantbehoefte kan het wel eens te laat zijn.”
Het onderzoek laat daarnaast zien dat klanten, ondanks de toenemende prijstransparantie op het internet, niet prijsbewuster zijn. Slechts zeven procent van de geïnterviewde managers constateert dat de consument meer op de prijzen let. Klanten zouden vooral hogere eisen stellen aan service, sneller afgeleid en minder loyaal zijn.
‘Consument vindt digitale mogelijkheden product belangriijkst’
Gepubliceerd op 6 november 2012 om 00:00
Reacties 0