‘Over twee jaar betalen met vingerafdruk’

Betalen door middel van vingerafdrukherkenning is binnenkort mogelijk. Atos Worldline, een internationale IT-dienstverlener, presenteerde gisteren de eGo. Dat is een betaalapparaatje dat verstopt zit in bijvoorbeeld een riem of horloge, en geactiveerd wordt door middel van identificatie met een vingerafdruk. Volgens Atos zijn de eerste toepassingen over een jaar of twee te verwachten.

Betaalpassen, contant geld of andere betaalmogelijkheden zijn dan overbodig. De eGo kan de referenties en toegangsrechten opslaan voor een groot aantal services: een hoteldeur openen, een auto starten en transacties beheren via één aanraking. Pincodes zijn niet nodig.

Het apparaatje kost enkele tientallen euro’s. Voor retailers is de investering in de noodzakelijke terminal waar de transacties mee worden gedaan gering, volgens Atos. De uitwisseling van gegevens tussen de eGo en de terminal gaat via de Ultra Wide Band. De IT-dienstverlener praat nog met banken over de toepassing van deze techniek.

De mogelijkheden voor contactloos betalen worden al jaren getest en onderzocht. De tijd lijkt nu rijp dat verschillende contactloze betaalmethoden worden uitgerold. Onlangs maakten ING en ABN AMRO als eerste Nederlandse banken al bekend dat hun klanten half 2013 een betaalpas ontvangen die hen via de NFC-chip contactloos laat afrekenen. Mobiele betalingen via dat systeem nemen fors toe. Dit jaar stijgen de contactloze transacties al naar vier miljard dollar (3,1 miljard euro), ABI Research verwacht dat dit in 2016 honderd miljard dollar zal zijn.

Eerder: Contactloos betalen bij ABN en ING '100 miljard aan contactloze betalingen in 2016’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!