Dat de omzet in de winkelstraat terugloopt is iedereen duidelijk, maar de oorzaak van die verkoopdaling wordt onvoldoende erkend. Retailers, gemeenten, banken en ontwikkelaars wijzen te vaak naar de crisis, de rol van het digitale verkoopkanaal wordt onderschat. Ze zijn nog steeds in de ontkenningsfase, concluderen voormalig ceo Gall & Gall Hans Schraders en directeur Jeroen Rossen van RetailUnlimited.nl in een opiniestuk.
De leeftijd van de beslissers speelt een grote rol, meent het tweetal, dat als associé verbonden is aan Boer & Croon Management. 'Dat zijn veelal vijftig plussers die zelf niet of nauwelijks via internet bestellen, niet actief zijn op sociale media en dus onvoldoende begrijpen wat er gebeurt. Recessies hebben ze al eerder meegemaakt, die gaan vanzelf weer over.' Nieuwe retailondernemers hebben het wel in de gaten, 'zij zien een winkel als een van de formats die ze gebruiken om hun spullen te verkopen'. 'Zij zijn flexibel, altijd connected en niets is fixed', is hun uitleg.
Samenwerking is de oplossing, zien Schraders en Rossen: 'Waarom alles zelf doen als retailer? Waarom niet onderzoeken of logistiek, IT, e-commerce en administratie te delen is door het splitsen van fron- en back office?' Al het beleid moet in het teken staan van de veranderende consument, bepleiten zij. 'Mensen willen beleving en onverwachte combinaties van online en offline. Flexibilisering is de sleutel, van huurcontracten, bestemmingsplannen, tot ruilverkaveling om leegstand te verminderen en stimulering van nieuw ondernemerschap door banken, verhuurder en gemeenten.'
‘Retailers nog steeds in ontkenningsfase''
Gepubliceerd op 7 november 2012 om 00:00
Reacties 0