Sterke concurrentie in consumentenelektronica
Gepubliceerd op 19 juli 2005 om 00:00
Elektronicaconcern Philips heeft de nettowinst het afgelopenkwartaal zien dalen van 356 miljoen euro naar 147 miljoen euro. De omzet daalde van 7,28 naar 7,09 miljard euro. Het grootste probleem is de dalende vraag naar consumentenelektronica. Op het moment is de concurrentie op die markt daarom ook moordend: Vooral Chinese prijsvechters maken het grote namen als Philips, Sony en Panasonic moeilijk. Analist Frits de Vries van Rabo Securities: “Goedkope Chinese producten zijn sterk in opkomst in Europa. Dat komt doordat er in China een forse overproductie is die naar Europa wordt verscheept. En de kwaliteit van die producten wordt steeds beter.” Ook worden innovaties zeer snel nagemaakt, “binnen een mum van tijd liggen er allerlei kopieën in de winkel.” Om de concurrentie voor te blijven moeten producenten er daarom voor zorgen dat het introduceren van een nieuw product gestroomlijnd verloopt en goed wordt ondersteund door marketing.
Reacties 0